ارزیابی طرح تجاری و مطالعات امکان‌سنجی

ارزیابی طرح تجاری و مطالعات امکان سنجی


دکتر معروفخانی بعنوان موسس شرکت توسعه اقتصاد تراز(با مسئولیت محدود) و شرکت مشاور سرمایه گذاری دیدگاهان نوین(سهامی خاص) تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار https://www.dnovin.com )) و شرکت توسعـه مـدیریت آتیــــه امیــــد ایرانیــــان (سهامی خاص)  (https://amitco.ir ) سوابق ارزنده ای در زمینه تهیه و ارزیابی طرحهای تجاری ، مطالعات امکان سنجی اقتصادی و سایر خدمات توسعه مدیریت داشته اند که این فعالیتها همچنان ادامه دارد.

گزارشات امکان سنجی اقتصادی (FS )

ایجاد هر پروژه­ای مستلزم سرمایه­ گذاری است و سرمایه­ گذاری به معنای تخصیص و صرف منابع  محدود بمنظور حصول اهداف و نتایج مشخص می باشد. لذا اطمینان از اینکه منابع محدود وجاهت دارد ضروری است و این توجیه ناظر بر دو وجه است. یکی اینکه در پرتو این سرمایه­ گذاری اهداف مورد نظر تامین شود و دیگر اینکه مقرون به صرفه­ ترین برنامه کار و یا راه رسیدن به اهداف مورد توجه قرار گرفته باشد.
یک گزارشات توجیهی در پی آن است که با شناسایی و تحیل گزینه­ های متنوع فنی، اجرایی و ارزیابی­های اقتصادی و مالی گزینه­ ها و ملاحظات اجتماعی سرمایه­ گذاری، مناسبترین گزینه برآورنده نیاز را انتخاب کند.
اگر چه چارچوب مطالعه گزارشات توجیهی، تقریباً ثابت است ولی از آنجا که حدود نوع و دقت اطلاعات در مراحل انجام این مطالعه تغییر می­کند ممکن است در بیش از یک مرحله و تحت عناوین پیش مطالعه، امکان سنجی اولیه و امکان سنجی نهایی صورت پذیرد.
سرفصل­ های گزارشات توجیهی اولیه به قرار زیر می­باشد:
  • بازنگری، بازبینی و اعلام نظر در مورد مطالعات پیدایش طرح
  • تعیین و تحلیل گزینه ­های فنی طرح
  • تحلیل اقتصادی و مالی گزینه­ های طرح
  • بررسی اجتماعی و ارزیابی آثار و پیامدهای اجتماعی هر گزینه
  • ارزیابی فنی، اقتصادی، مالی و اجتماعی گزینه های مختلف طرح و اولویت­بندی آنها
  • تهیه گزارش امکان سنجی اولیه


برنامه کسب ­وکار یا طرح تجاری (BP )

طرح تجاری، نوشته­ ای توصیفی و جامع در مورد کسب­ وکار یک شرکت، موسسه، گروه یا فرد کارآفرین است. این طرح حاوی بررسی­ های دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است. یکی از مهم­ترین کارکردهای طرح تجاری این است که با تدوین آن، کارآفرین می­تواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در کسب­ وکار خود را شناسایی و اثر آنها را بر روی فعالیت خود بررسی نماید. همچنین طرح تجاری می تواند به عنوان نقشه راه (Road map) ­باشد که مسیر حرکت شرکت را تعیین می­کند. نهایت اینکه طرح تجاری به عنوان یک سند کلان است که از آن انواع گزارشات مورد نیاز شرکت جهت توجیه مخاطبین استخراج می­گردد.