ارزیابی طرح تجاری و مطالعات امکان سنجی
دکتر معروفخانی بعنوان موسس شرکت توسعه اقتصاد تراز(با مسئولیت محدود) و شرکت مشاور سرمایه گذاری دیدگاهان نوین(سهامی خاص) تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار https://www.dnovin.com )) و شرکت توسعـه مـدیریت آتیــــه امیــــد ایرانیــــان (سهامی خاص) (https://amitco.ir ) سوابق ارزنده ای در زمینه تهیه و ارزیابی طرحهای تجاری ، مطالعات امکان سنجی اقتصادی و سایر خدمات توسعه مدیریت داشته اند که این فعالیتها همچنان ادامه دارد.
گزارشات امکان سنجی اقتصادی (FS )
ایجاد هر پروژهای مستلزم سرمایه گذاری است و سرمایه گذاری به معنای تخصیص و صرف منابع محدود بمنظور حصول اهداف و نتایج مشخص می باشد. لذا اطمینان از اینکه منابع محدود وجاهت دارد ضروری است و این توجیه ناظر بر دو وجه است. یکی اینکه در پرتو این سرمایه گذاری اهداف مورد نظر تامین شود و دیگر اینکه مقرون به صرفه ترین برنامه کار و یا راه رسیدن به اهداف مورد توجه قرار گرفته باشد.
یک گزارشات توجیهی در پی آن است که با شناسایی و تحیل گزینه های متنوع فنی، اجرایی و ارزیابیهای اقتصادی و مالی گزینه ها و ملاحظات اجتماعی سرمایه گذاری، مناسبترین گزینه برآورنده نیاز را انتخاب کند.
اگر چه چارچوب مطالعه گزارشات توجیهی، تقریباً ثابت است ولی از آنجا که حدود نوع و دقت اطلاعات در مراحل انجام این مطالعه تغییر میکند ممکن است در بیش از یک مرحله و تحت عناوین پیش مطالعه، امکان سنجی اولیه و امکان سنجی نهایی صورت پذیرد.
سرفصل های گزارشات توجیهی اولیه به قرار زیر میباشد:
-
بازنگری، بازبینی و اعلام نظر در مورد مطالعات پیدایش طرح
-
تعیین و تحلیل گزینه های فنی طرح
-
تحلیل اقتصادی و مالی گزینه های طرح
-
بررسی اجتماعی و ارزیابی آثار و پیامدهای اجتماعی هر گزینه
-
ارزیابی فنی، اقتصادی، مالی و اجتماعی گزینه های مختلف طرح و اولویتبندی آنها
-
تهیه گزارش امکان سنجی اولیه
برنامه کسب وکار یا طرح تجاری (BP )
طرح تجاری، نوشته ای توصیفی و جامع در مورد کسب وکار یک شرکت، موسسه، گروه یا فرد کارآفرین است. این طرح حاوی بررسی های دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است. یکی از مهمترین کارکردهای طرح تجاری این است که با تدوین آن، کارآفرین میتواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در کسب وکار خود را شناسایی و اثر آنها را بر روی فعالیت خود بررسی نماید. همچنین طرح تجاری می تواند به عنوان نقشه راه (Road map) باشد که مسیر حرکت شرکت را تعیین میکند. نهایت اینکه طرح تجاری به عنوان یک سند کلان است که از آن انواع گزارشات مورد نیاز شرکت جهت توجیه مخاطبین استخراج میگردد.
ارزیابی طرح تجاری و مطالعات امکان سنجی
دکتر معروفخانی بعنوان موسس شرکت توسعه اقتصاد تراز(با مسئولیت محدود) و شرکت مشاور سرمایه گذاری دیدگاهان نوین(سهامی خاص) تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار https://www.dnovin.com )) و شرکت توسعـه مـدیریت آتیــــه امیــــد ایرانیــــان (سهامی خاص) (https://amitco.ir ) سوابق ارزنده ای در زمینه تهیه و ارزیابی طرحهای تجاری ، مطالعات امکان سنجی اقتصادی و سایر خدمات توسعه مدیریت داشته اند که این فعالیتها همچنان ادامه دارد.
گزارشات امکان سنجی اقتصادی (FS )
ایجاد هر پروژهای مستلزم سرمایه گذاری است و سرمایه گذاری به معنای تخصیص و صرف منابع محدود بمنظور حصول اهداف و نتایج مشخص می باشد. لذا اطمینان از اینکه منابع محدود وجاهت دارد ضروری است و این توجیه ناظر بر دو وجه است. یکی اینکه در پرتو این سرمایه گذاری اهداف مورد نظر تامین شود و دیگر اینکه مقرون به صرفه ترین برنامه کار و یا راه رسیدن به اهداف مورد توجه قرار گرفته باشد.
یک گزارشات توجیهی در پی آن است که با شناسایی و تحیل گزینه های متنوع فنی، اجرایی و ارزیابیهای اقتصادی و مالی گزینه ها و ملاحظات اجتماعی سرمایه گذاری، مناسبترین گزینه برآورنده نیاز را انتخاب کند.
اگر چه چارچوب مطالعه گزارشات توجیهی، تقریباً ثابت است ولی از آنجا که حدود نوع و دقت اطلاعات در مراحل انجام این مطالعه تغییر میکند ممکن است در بیش از یک مرحله و تحت عناوین پیش مطالعه، امکان سنجی اولیه و امکان سنجی نهایی صورت پذیرد.
سرفصل های گزارشات توجیهی اولیه به قرار زیر میباشد:
-
بازنگری، بازبینی و اعلام نظر در مورد مطالعات پیدایش طرح
-
تعیین و تحلیل گزینه های فنی طرح
-
تحلیل اقتصادی و مالی گزینه های طرح
-
بررسی اجتماعی و ارزیابی آثار و پیامدهای اجتماعی هر گزینه
-
ارزیابی فنی، اقتصادی، مالی و اجتماعی گزینه های مختلف طرح و اولویتبندی آنها
-
تهیه گزارش امکان سنجی اولیه
برنامه کسب وکار یا طرح تجاری (BP ) طرح تجاری، نوشته ای توصیفی و جامع در مورد کسب وکار یک شرکت، موسسه، گروه یا فرد کارآفرین است. این طرح حاوی بررسی های دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است. یکی از مهمترین کارکردهای طرح تجاری این است که با تدوین آن، کارآفرین میتواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در کسب وکار خود را شناسایی و اثر آنها را بر روی فعالیت خود بررسی نماید. همچنین طرح تجاری می تواند به عنوان نقشه راه (Road map) باشد که مسیر حرکت شرکت را تعیین میکند. نهایت اینکه طرح تجاری به عنوان یک سند کلان است که از آن انواع گزارشات مورد نیاز شرکت جهت توجیه مخاطبین استخراج میگردد.